top of page
 #1 Cobra Kindermuseum​
Flora Fantastica
Een viering van grenzeloze verbeelding
Opening 17 September 15:30
Te zien t/m 8 oktober 2023
Mini-expo: 'Mos met vrijheid' is te zien 3 november - 6 december
in de Bibliotheek Amstelveen


 

De Cobra-kunstenaars zochten naar een vrijere manier om zich te uiten en vonden in de natuur en in de creatieve uitingen van kinderen een belangrijke inspiratiebron. Onze relatie met de natuur en het ruimte geven aan verhalen van iedereen in de maatschappij zijn nog steeds actuele thema's, die steeds urgenter worden.In die zin valt er nog steeds veel te leren van de Cobrakunstenaars, misschien zelfs steeds meer.

 

De begeleidende kunstenaars, Annet Breure en Júlia dos Santos Baptista, stelden de 28 deelnemende kinderen prikkelende vragen aan de hand van verschillende kunstwerken uit de tentoonstelling. De deelnemers fantaseerden daarbij hun eigen verhaal waarvan ze een creatieve interpretatie maakten. Ze kregen telkens een nieuwe beeldende techniek aangereikt en leerden woorden te geven aan hun creaties en gedachtes daarover. De Flora Fantastica tentoonstelling is dan ook een viering van hun grenzeloze verbeelding.
 

Mos met vrijheid

Vingerverf op doek

handen, voeten, pipetjes bladeren zijn gebruikt om de sporen te maken, 2023

 

‘Een limonadetornado!’ zei Samuel over het werk van Julian Schnabel , ‘of graffiti’ suggereerde Robin. Welke bewegingen zou de maker van dit monochrome schilderij hebben gemaakt? Al is het een kleur, toch zagen de kinderen ‘lichtrood, donkerrood, wit, roze stippels’. In het werk van Kazuo Shiraga ontdekten de kinderen sporen van een hand, zou het een hand met kleine vingers geweest zijn? De kinderen leerden elkaar wat sporen zijn en noemden voorbeelden uit de natuur, zoals ‘hoeven van een paard in het zand’, of ‘egelnageltjes’. Ook planten kunnen sporen achterlaten ‘als je ze uit de grond trekt, blijft er een gat achter’, of de blaadjes: ‘zoals in een fossiel’. 

 

De kinderen hebben zelf bewegingen verzonnen om sporen te maken op hun doek. 

Maker Ana Beatriz zei: ‘Ik heb voorzichtig gedaan met de andere kinderen, maar toch met vrijheid. Ik zou dit kunstwerk de titel ‘samenwerken’, ‘natuur’ of ‘vrijheid’ geven.’ Hazuki vond de naam ‘mos’ passend. Beluister meer over het maakproces en wat je in dit doek zou kunnen ontdekken via de audiotour.

Chikosei Saimeihangan, Kazuo Shiraga, 1961

 The parade begins and the parade ends, Julian Schnabel, 2020

IMG_2519.JPG
MosmetVrijheid.jpeg
00:00 / 03:10

Aan dit Gesamtwerk werkten mee: Louise, Naomi, Hazuki, Robin, Emma, Suze, Elena, Siem, Sofia Martynova, Lies, Camille, Phileine, Sofia van Westering, Giulia, Samuel, Faye, Myrthe, Linamijn, Ana Beatriz en Novah. 

In de audio zijn respectievelijk te horen: Hazuki, Myrthe, Faye, Robin, Giulia, Linamijn, Camille, Robin en Phileine

FF_Aveen_FotoCorneille.jpg
00:00 / 02:22

Robin
Kunstwerken ‘teddybeer’ en ‘ei’ in een bos met een weg erlangs

Joshua
Gerda in een zwart gat

00:00 / 03:34
2023_FFCobraLies_IMG_2641.JPG

Lies
Paard op het strand bij zonsondergang

00:00 / 02:27

Ontwerpen voor beeld in landschap

Oliepastel en ecoline op papier, 2023

Een beeld staat niet op zichzelf. Het komt voort uit het landschap van onze verbeelding en we plaatsen het in een landschap dat op zijn beurt van invloed is op het beeld. Zo vliegt de kat van Corneille niet voor niets boven het water naast het museum.  

Het beeld van Lotti van der Gaag staat, volgens de kinderen, juist zo omdat hij ‘wilt slingeren aan de takken van de boom’ [ernaast], of ‘hij houdt zijn hand voor zijn gezicht tegen de zon’ of ‘hij bekijkt de ring om zijn vinger’. Beelden kunnen een relatie hebben met de flora, de plantenwereld om ons heen en soms is het beeld zelf geïnspireerd op de flora.  

 

Zie hier hoe de kinderkunstenaars een eigen beeld in een eigen landschap hebben ontworpen. De beelden en het landschap komen tot leven in de verhalen van de kinderen. 

FF_Aveen_LottiVanDerGaag.JPG

De gek, Lotti van der Gaag, 1951 

2023CobraSofiaMorales.jpeg

1. Sofia Morales  
De dood van de bloemen en de bergen

00:00 / 01:03
00:00 / 05:24

In deze audio hoor je respectievelijk:

19. Emma - Unicorn in bergen
20. Liam  - Piratenboot vist op geest en vis
21. Myrthe - Hoe het schip zonk
22. Linamijn - Hoe het schip zonk II
23. Sofia Martynova - Onderbroek, lieveheersbeestje en teddy in chocoladewaterval

Achter de bergen zich voor de geest halen        

Hout plaat (gerecycled), potlood en o.a. rest- en spiegelpapier, spijkertjes, tape, chenille, gedroogde bladeren van Photinia serratifolia, 2023

 

Samen hebben de kinderen zich een verhaal voor de geest gehaald bij het schilderij ‘Bergen’ van Else Alfelt:

‘Het is een onderwaterwereld met bergen, bos en stukken van een gezonken schip. Er is een grot, of misschien is het een tent. Er zijn een vis en een geest te zien.  Ze zitten achter elkaar aan.Willen ze elkaar opeten? Het zwarte stukje midden onderaan is een hondje. Er is ook een zandhoopje, die waarschijnlijk langzaam zal uitgroeien tot een zandbank en dan kunnen er beestjes in wonen. Rechts is een chocoladewaterval te zien.’ 

 

Hoe zou dit verhaal verder gaan? Of hoe was het ooit begonnen? Ontdek het door goed te kijken en luisteren naar het werk van de kinderen.

Bergen, Else Alfelt, 1948

Diverse sculpturen

Zoutdeeg en kosteloze materialen, gekleurde veren en chenille, 2023

In de tentoonstelling Grenzeloos en Vrij bekeken we de hortisculpturen van Ferdi Jansen: plantachtige wezens. Planten leven! Wat zouden ze allemaal kunnen volgens de kinderen? De ‘Groovy Coral’ werd geïnterpreteerd als een ‘octopusmuts, een spin die kan vliegen de ruimte in, een omgekeerde marsepein-bloem bovenop een taart of een worstjesmachine.’

Een ding is zeker: er zijn knopjes te zien en als je daar op drukt…! 

‘Dan trekt hij al zijn armen in, komt er rook uit de onderkant en vliegt hij naar Mars. Dan komen de worstjes er uit, begint hij te praten, gaat hij dansen of dan zakt de stof naar beneden en kan je zien wat er in de sculptuur zit!’

 

De bloem (‘Zonder titel’) lijkt ook wel een knopje te hebben ‘in het midden van het midden’ en kan daardoor misschien groter en kleiner worden. Of krimpt ze wanneer ze te weinig water krijgt? Misschien komt ze uit het water of uit ‘een land van helemaal bloemen’.

Groovy Coral,  Ferdi Jansen, 1967-68

FF_Aveen_Ferdi_ZonderTitel.jpeg
FF_Aveen_Sculptuur_Phileine.jpeg

1. Phileine
Rupsenplant, bruine blaadjes en bladroos

00:00 / 03:24

2. Levi
De vogel die eieren uitdeelde

00:00 / 03:21

15. Suze  
De niet-lekkere pizza

00:00 / 03:23

18. Òscar
 De alien die alles eet, ook de maan

00:00 / 01:49

Aan Flora Fantastica in het Cobra, augustus 2023 deden mee:

Ana Beatriz, Camille, Djahn, Elena, Emma, Faye, Giulia, Hazuki, Joshua, Levi, Liam Lies, Linamijn, Louise, Myrthe, Naomi, Novah, Òscar, Phileine, Robin, Rubèn, Samuel, Scarlett, Siem, Sofia, Sofia, Sofia, Suze 

Overall-concept, productie en audiowerk: Annet Breure 

Curator beelden en co-productie: Júlia dos Santos Baptista

Hulp begeleiding workshops: Tünde Várkonyi en Nicole Lewis

Mede mogelijk gemaakt door:

Fond voor Cultuurparticipatie, Amstelveenfonds, Cultuurfonds Noord-Holland, het Cobra Museum, Stichting metStem en Le Porte-Voix

bottom of page