top of page
varenbladeren

project

Flora Fantastica

Hedendaagse verbeeldingen geïnspireerd op historische afbeeldingen

- erfgoed - kunst - natuur - 

Welke betekenis hebben oude prenten over de natuur voor kinderen van nu? Hoe inspireert de relatie tot de natuur de verbeelding en de creatie van verhalen? 

Flora Fantastica is een kunst(educatie)project waarin kinderen van 5 a 8 jaar oud verhalen creëren in beeld, geïnspireerd op prenten uit ons erfgoed over de natuur, zoals oude flora.  Een narratief is ontwikkeld geïnspireerd op de verhalen van de kinderen met als eindproduct een audiotour: samen maken we tentoonstellingen waarin de audiotour en de werken van de kinderen te bewonderen zijn. De binnen dit project ontwikkelde workshops zijn nu ook regulier te boeken, neem een kijkje op deze pagina.

Dadelpalm met eenhoorn_KruidenboekHieronymus Bock_16eEeuw_FloraFantastica.jpeg

Agenda

Den Haag: workshopserie vond plaats in mei.

De tentoonstelling was te zien 21 juni t/m 22 augustus

in de Centrale Bibliotheek

De audiotour en het gedigitaliseerde deel van de tentoonstelling is hier te vinden

Amsterdam: workshopserie vond plaats in juni.

De tentoonstelling was te zien 19 juli t/m 3 september 

in de Museumtuin van de Embassy of the Free Mind.

+ Mini-expo 8 sept t/m 8 okt. in de Ruimte voor (verschil)makers, Roelantstraat 10, Amsterdam

De audiotour en het gedigitaliseerde deel van de tentoonstelling is hier te vinden. 

Amstelveen: Workshops Kindermuseum Flora Fantastica vonden plaats in augustus.

De tentoonstelling was 17 september t/m 8 oktober te zien in het Cobra museum. 

+ Mini-expo in de Bibliotheek Amstelveen 3 nov t/m 6 dec.

Gedigitaliseerde deel met audiotour is hier te vinden

Alphen a/d Rijn - centrum:

Bibliotheek Rijn en Venen, Aarkade 10.

De workshops vonden plaats 27 okt t/m 17 nov

De tentoonstelling was  1 t/m 24 dec. te zien in de bibliotheek. Gedigitaliseerde deel met audiotour is hier te vinden.

Wat gaan we doen?

Elke workshop starten we met goed kijken naar een oude prent. Er staat een boom op, zie je dat? Er zit iets in de boom, wat zou het zijn? En dat dier, wat doet het daar? Waarom zou dit dier naar de boom toegekomen zijn?  Zien jullie nog wat? Vertel, hoe gaat dit verhaal verder? 

In vier lessen reiken we vier verschillende prenten uit de collecties van de KB nationale bibliotheek, Museum Embassy of the Free Mind of het Cobra museum en verschillende beeldende technieken aan. De kinderen worden gestimuleerd goed te kijken. Vervolgens geven ze uitdrukking aan hun interpretatie en eigen verhaal geïnspireerd op de historische afbeeldingen. Op hun beurt zijn de verhalen van de kinderen inspiratie voor een fantasievol en vernieuwend audiowerk dat samen met de originele en door de kinderen gemaakte beelden een fantastische tentoonstelling vormt.

image1-72.jpeg
03 Else Alfelt, Fjelde 1948 CM.tif

Waarom?

Kinderen gaan in Flora Fantastica zelf actief aan de slag met erfgoed en hun beleving hiervan. Waarom zouden deze prenten in een museum bewaard zijn? Wat denk je dat de personages je zouden vertellen als ze zouden kunnen praten?De kinderen ontdekken hun mogelijkheden tot expressie en zien dat elk kind in de groep een ander antwoord op de vragen kan hebben. Creativiteit en verbeelding zijn de sleutel tot veel oplossingen, juist in de complexe wereld van morgen. Daarbij is het goed ons te realiseren dat we vaak niet het hele verhaal van de geschiedenis kennen en verhalen uit meerdere aspecten bestaan. Het gezamenlijk een cultuurmaakproces doormaken en onder woorden kunnen brengen wat en waarom je iets hebt gemaakt is zeer waardevol. Gedragen door Stichting metStem geven we ruimte aan stemmen die minder vaak podium krijgen in de maatschappij en stimuleren zelfexpressie door middel van de stem.

De thematische keuze om met afbeeldingen met planten erop te werken komt voort uit de de behoefte de fantastische plantenwereld onder de aandacht te brengen. Binnen een voorgaand project van Plantenverhalen (Historische Heerlijkheden) ontdekte Annet de fantasieprikkelende historische afbeeldingen van onder andere Hieronymus Bock. Ze dacht meteen dat deze voor kinderen heel aansprekend zouden zijn. Daarnaast raakt het flora-thema ook aan de maatschappelijk steeds urgenter wordende noodzaak om stil te staan bij onze relatie als mens met de natuur en deze te herzien.

De tentoonstelling, in zekere zin een resultaat van een community-art project, zal bezoekers laten reflecteren over ‘Welke verhalen zijn waardevol?’ en ‘Hoe kunnen we kijken naar ons erfgoed en wat betekent dat voor onze relatie tot elkaar, inclusief de natuur, nu?’ ‘Welke relevantie heeft een historisch beeld/verhaal voor hedendaagse kinderen?’ We denken dat menig volwassene wat van de vrijheid van geest van de 5 a 8 jarigen kan leren.
 

We gebruiken een methodiek geïnspireerd op de Reggio Emilia methode en de Visual Thinking Strategy. Binnen dit project wordt collectiemateriaal breder toegankelijk gemaakt en worden er nieuwe samenwerkingen gecreëerd tussen culturele instellingen, kunstenaars en het sociaal domein. 

Tijdens de vele workshops (mini art masterclasses) die Julia en Annet afgelopen jaren gaven, merkten zij dat de verbeelding van de kinderen door hun multidisciplinaire aanpak zo geprikkeld werd dat de kinderen van alles begonnen te vertellen over hun gemaakte werk. Het doet hen zichtbaar goed zelf te vertellen en gehoord te worden. De verhalen van de kinderen vonden we mooi en waardevol en verdienden volgens ons meer aandacht. Binnen dit project stellen we daarom de interpretatie en zelfexpressie van de kinderen op hun eigen artistieke wijze centraal. Niet alleen omdat de kinderen hier behoefte aan hebben en het belangrijk is voor hun ontwikkeling en welzijn, maar ook vanuit de overtuiging dat meerdere vertelperspectieven de wereld als geheel verrijkt. In dit project wordt een verbinding gelegd tussen geschiedenis, persoonlijke beleving, erfgoed en de verhalen van de kinderen. Vanuit de wetenschap dat hoe meer dwarsverbanden, des te sterker het netwerk en veerkrachtiger we zijn.

MAM_Groen_5okt22_DeHallen_kind.jpeg
Foto_Team_29maart23_edited.jpg

 

Het Team: 

Isabel Alonso Pola is beeldend kunstenares, poppenmaakster en museumdocent bij onder andere het Rijksmuseum en de Hermitage. Zij maakte werk op maat voor diverse toneelgroepen en trad op in diverse theaters. Ze geeft de workshopseries voor Flora Fantastica in Amsterdam en Alphen aan den Rijn. Bezoek haar website.

Julia dos Santos Baptista is beeldend kunstenares en -docent en werkt onder andere samen met het Cobra museum en Cultuureducatie Amstelland. Haar schilderkunst is sterk geïnspireerd door de natuur. Zij ontwierp postzegels voor het vijftig jarig bestaan van haar geboortestad Brasilia. Zij geeft de workshopsseries voor Flora Fantastica in Amstelveen en Den Haag. Bezoek haar website.

Annet Breure is verhalenvertelster van Plantenverhalen. Ze verzamelt verhalen en schrijft, maakt vertelvoorstellingen en audiowerk. Zij werkte onder andere samen met Sara Vrugt, Centraal Museum Utrecht, Museum 't Valkhof Nijmegen en diverse bibliotheken. Zij werkte eerder samen met Julia in de Mini Art Masterclasses en is de initiatiefnemer van Flora Fantastica. Zij verzamelt verhalen en maakt de audiotours in alle gemeenten.

Michael Driebeek van der Ven is meesterverhalenverteller en werkt met regelmaat samen met o.a. het Haags Historisch Museum, Rijksmuseum De Gevangenpoort en het Kinderboekenmusem. Hij werkt in het Flora Fantastica traject in Den Haag mee aan het verzamelen van de verhalen van de kinderen en de creatie van de audiotour. 

Met steun van

Cultuurfonds_RGB_oranje_edited.jpg
amstelveen_fonds_logo.png
rijnenvenen_logo-lang_rgb_klein.png
logo.png
logo FCP pen.jpg
Screenshot 2023-06-27 at 16.13.11.png
den-haag-logo-klein.png
1920px-Logo_koninklijke_bibliotheek.svg.png
MetStemLogoPaarsOranje.jpg
Flora Batava Jan Kops.png
bottom of page